Pressemeddelelse Astral Biking Fjordløbet, juli 2018

Pressemeddelelse om Astral Biking Fjordløbet
Astral Biking Fjordløbet holder ”flyttedag”

Astral Biking Fjordløbet køres søndag den 12. august 2018 – løbet holder i år ”flyttedag”, og start/mål området flyttes helt ind til byen, nærmere bestemt på Jens Otto Krags Plads.

Dermed bliver løbet en endnu mere integreret del af Randers Ugen, og deltagelse i løbet kan nemmere kombineres med de øvrige festugeaktiviteter, der afvikles samme dag.
F.eks. kan børnefamilier cykle med i Astral Biking Fjordløbet om formiddagen, og senere på dagen deltage i det store familiearrangement på Justesens Plæne.

Astral Biking Fjordløbet har været en fast del af Randers Ugen siden starten i 1977, og løbet er en folkefest på to hjul. Arrangørerne Randers Cykleklub af 1910 og Randers Cykelmotion ser igen i år frem til løbet med forventningens glæde, for der hersker en helt speciel stemning, både når de mange cyklister sendes af sted, og når de igen ankommer efter nogle herlige timer i sadlen.

Ruterne:
Igen i år er der fire ruter at vælge imellem, 20, 35, 58 og 107 km, så der er noget at vælge imellem for både cykelmotionisten, der ønsker en lang tur på 107 km i forholdsvist højt tempo, og i den anden ende af skalaen kan de helt yngste benytte 20 km ruten til at få lidt motion sammen med forældre og bedsteforældre.

35 km ruten er fortsat den distance, som langt de fleste deltagere foretrækker, og her mærker arrangørerne virkelig, at Astral Biking Fjordløbet er en folkefest og tradition for Randers borgerne, hvor sammenhold og socialt samvær er i højsædet.

”Vi ser rigtig mange, der bruger Astral Biking Fjordløbet som en familie/venne hyggedag, firmaevent eller lignende, hvor de alt efter niveau og ambitioner kører forskellige distancer, og når alle fra holdet er retur efter strabadserne på landevejen, så er der livlig aktivitet med at få stillet pavilloner op, og hygge sig med frokost, grill og alt muligt andet til langt ud på eftermiddagen,” fortæller Lotte Schmidt, løbskoordinator fra Randers Cykleklub af 1910.

I år har løbet lavet et samarbejde med Café Jens Otto, som tænker op i grillen, og sælger mad og drikke til fornuftige priser, som både deltagere og tilskuere kan nyde godt af.

Randers Cykelby bakker op om løbet
Randers Cykelby har gennem flere år været en meget aktiv samarbejdspartner i Astral Biking Fjordløbet, og igen i år er Randers Cykelby med i indsatsen for at få flere børn og unge ud på cyklerne. Cykelbyen støtter bl.a. løbet ved at dække halvdelen af startgebyret for de unge mellem 0 og 15 år (årgang 2003-2018), og på selve løbsdagen har Randers Cykelby forskellige aktiviteter på pladsen for både små og store.

Samarbejdspartnere og fakta om løbet
Løbet arrangeres af Randers Cykleklub af 1910 og Randers Cykelmotion i stærkt samarbejde med Astral Biking, BikeRepair, Randers Amtsavis, Thor og Randers Cykelby.

Det Randers baserede firma Astral Biking er igen i år hovedsponsor for løbet, og indehaverne, René Krebs og Klaus Fuglsang, ser også meget frem til løbet ”Vi er som lokal virksomhed glade og stolte over at være en del af Astral Biking Fjordløbet” oplyser de.

BikeRepair er klar med en stand på pladsen, og kan yde service på deltagernes cykler efter behov. Her vil der også være udstilling af el-cykler fra det nye elcykel-lab.

Løbets deltagere er også med i kampen og de mange lodtrækningspræmier, hvor hovedpræmien er en cykel sponsoreret af den lokale cykelgrossist H. F. Christiansen.

Løbet køres søndag den 12. august med start og mål på Jens Otto Krags Plads, hvor der køres efter denne tidsplan:
107 km, første start kl. 9.00
58 km, første start kl. 9.15
35 km, første start kl. 9.30
20 km, første start kl. 10.15

De længste distancer har flere depoter undervejs på ruterne, og for alle distancer er der slutdepot i målområdet med chokolade, drikke osv.

Løbets hjemmeside: www.fjordloebet-randers.dk