Pressemeddelelse Fjordløbet, juni 2015

Artikel AmtsavisenPressemeddelelse Fjordløbet Randers
Fjordløbet – nu med ny børnevenlig distance

Søndag den 9. august 2015 køres der for 39. gang motionscykelløbet Fjordløbet, som efterhånden er en af de helt faste traditioner den første søndag i Randers Ugen.

Løbet skydes i gang af eventchefen for Randers Eventsekretariat og Randers Ugen, Mette Bertelsen. Hun får fornøjelse af at sende de mange deltagere af sted på hele fire distancer i år.

De tre velkendte distancer 30, 50 og 100 km, og en helt ny 15 km rute, som arrangørerne håber, vil blive et hit blandt de yngste deltagere, og selvfølgelig også blandt de voksne, der ikke har mod på at cykle 30 km.
”Vi har i flere år haft et ønske om, at også de yngre børn kunne være med, men 30 km er lige lovligt langt for børn under 10-12 år at cykle. Derfor har vi lanceret en kortere distance på 15 km, som børn helt ned til 5-6 års alderen sagtens vil kunne gennemføre selvfølgelig i følgeskab af en eller flere voksne,” siger Jørgen Schmidt, formand for Randers Cykleklub.

Hyggedag i sadlen for alle aldre
Det betyder, at de yngre børn og selvfølgelig også alle andre, der synes, at 30 km er for langt på cykel, nu også får mulighed for at være en aktiv del af den folkefest, som Fjordløbet gennem årene har udviklet sig til:
”Vi håber, at børnene kan lokke deres forældre, bedsteforældre m.fl. med ud at cykle, og benytte dagen til både at få lidt motion, men bestemt også til at være sammen i familien,” uddyber Jørgen Schmidt.

Og netop sammenhold og socialt samvær er også noget, som arrangørerne oplever som en stigende tendens i forbindelse med Fjordløbet.
”Vi ser flere og flere, der bruger Fjordløbet som en familie/venne hyggedag, firmaevent eller lignende, hvor de alt efter niveau og ambitioner kører forskellige distancer, og når alle fra holdet er retur ved Dronningborg Hallen efter strabadserne på landevejen, så er der livlig aktivitet med at få stillet pavilloner op, og hygge sig med frokost, grill og alt muligt andet til langt ud på eftermiddagen,” forklarer Jørgen Schmidt

Randers Cykelby bakker op om løbet
Randers Cykelby er igen i år en meget aktiv samarbejdspartner i Fjordløbet. I flere år har Randers Cykelby været med i indsatsen for at få flere børn og unge ud på cyklerne. Cykelbyen støtter bl.a. løbet ved at dække halvdelen af startgebyret for de unge mellem 0 og 16 år, og på selve løbsdagen har Randers Cykelby forskellige aktiviteter på pladsen for både små og store.

Fakta om løbet Løbet arrangeres af Randers Cykleklub af 1910 og Randers Cykelmotion i stærkt samarbejde med Randers Amtsavis, Sparekassen Kronjylland, Thor og Randers Cykelby.

Løbet køres som nævnt søndag den 9. august med start og mål ved Dronningborg Hallen, hvor der køres efter denne tidsplan:
100 km, første start kl. 9.00
50 km, første start kl. 9.15
30 km, første start kl. 9.30
15 km, første start kl. 10.15

De længste distancer har flere depoter undervejs på ruterne, og for alle distancer er der slutdepot i målområdet med chokolade, drikke osv.